پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

کاروانسرای وکیل هتلی بی ستاره !

پس از گذشت دو سال از کلنگ زنی طرح تغییر کاربری کاروانسرای مجموعه تاریخی وکیل کرمان به یک هتل سنتی پنج ستاره امروز نه تنها شاهد هیچ اقدام عملی در این خصوص نیستیم بلکه بیم تخریب این مجموعه به دلیل بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، بهار 86 طرح تغییر کاربری کاروانسرای وکیل کرمان از مجموعه بزرگ بازار وکیل کرمان به هتل وکیل کلنگ زنی شد.

به گفته مسئولان برای تکمیل این پروژه حداکثر دو سال زمان در نظر گرفته شده بود و اکنون پس از گذشت این زمان که قرار بود با ساخت هتل در کاروانسرای وکیل کرمان ، این مجموعه به یکی از زیباترین جاذبه های توریستی دنیا تبدیل شود نه تنها هیچ گونه کار مفیدی انجام نشده بلکه اخبار ناخوشایندی در زمینه تخریب بخش هایی از کاروانسرا و حتی تصرف غیر قانونی قسمتهایی از این مکان تاریخی منحصربفرد توسط افراد سودجو شنیده می شود.

استان کرمان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر و جاده ی ابریشم کاروانهای بازرگانی بسیاری را پذیرا بوده است.

گرمای طاقت فرسا و بیابانهای خشک و سوزان از سوی دیگر سبب پدید آمدن کاروانسراهایی در این استان شده است که کاروانسراهای گلشن، گنجعلی خان، میرزا صالح، هنود، حاج مهدی، میرزا صالح، میرزا حسین خان، خراسانی ها، حاج آقا علیدارای و وکیل از شناخته شده ترین آنها بشمار می رود.

قدمت کاروانسرای وکیل به اواخر دوره قاجاریه مربوط می شود که با بیش از 120 حجره و دو طبقه مجزا در سمت‌چپ ‌بازار وکیل‌ کرمان ‌واقع ‌شده ‌است‌.

بنای آن به فرمان ‌"محمد اسماعیل ‌خان ‌وکیل ‌الملک‌" والی ‌کرمان ‌شروع‌ شد و در زمان‌ "مرتضی‌ قلیخان"‌ ‌به ‌اتمام‌ رسید.

سردر ورودی ‌این ‌بنا از طرف ‌بازار با کاشی ‌کاری‌ و گچبری ‌تزئین‌ شده ‌است. ‌درب های کاروانسرای وکیل چوبی و دارای ابعاد گسترده اند درب رو به خیابان با آجرهای رنگی تزئین شده است که بر اثر بی توجهی برای مرمت و بازسازی، قسمت های بالای سردرب و ردیف نخست سمت راست از طرف پایین فرو ریخته است و معماری درب دیگر بصورت لانه زنبوری است که البته دو گوشه ورودی این درب کاروانسرا پس از تصرف غیرقانونی، به دو مغازه کوچک تبدیل شده است.

دو سال قبل آئین کلنگ زنی طرح هتل در کاروانسرای وکیل کرمان با معرفی شرکت توسعه گردشگری ایران و شرکت سرمایه گذاری پاد به عنوان مجری طرح با پیش بینی اعتباری نزدیک به 108 میلیون دلار برگزار شد. این کاروانسرا قرار بود در این طرح به بزرگترین هتل سنتی جهان با 5 ستاره تبدیل شود اما این کاروانسرا ستاره دار نشد که هیچ، بلکه در آستانه تخریب به دلیل بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی قرار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در آئین کلنگ زنی هتل وکیل گفته بود: 4 نفر از پروفسورهای مرمت از کاروانسرای وکیل بازدید و بیش از 10 مرتبه بر زیبایی و منحصر به فرد بودن این بنا تاکید کردند و گفتند: برای ساخت این بنا کاری می کنیم که تریلیاردرهای دنیا هدف گردششان فقط دیدن این بنا باشد.  

علی کارنما افزود: هزینه کاروانسرای وکیل و یک هتل به سبک جدید و با نمای سنتی در کنار آن، نزدیک به 108 میلیون دلار پیش بینی شده و امیدواریم با پیش بینی انجام شده حداکثر ظرف دو سال آینده پروژه را تحویل بدهند.

فروش قسمتی از کاروانسرا توسط متصرفان

نکته بسیار عجیبی که درباره کاروانسرای وکیل کرمان وجود دارد این است که دو سکوی کنار درب ورودی این کاروانسرا که در بازار وکیل قرار دارد از سالها قبل به صورت دو مغازه درآمده است که با کمی دقت می توان مصالحی مانند تکه آجرها و ورقه های ایرانیت که برای جدا کردن این مغازه ها به کار رفته است را در این مکان مشاهده کرد.

در حال حاضر یکی از مغازه داران پارچه بزرگی را از سمت مغازه خود به آن یکی مغازه نصب می کند و کفش های خود را برای نمایش بر روی پارچه قرار می دهد که نمای درب ورودی کاروانسرا را نیز پوشانده است.

یکی از کسبه های بازار بزرگ کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر به فاجعه ای بزرگ برای کاروانسرای وکیل اشاره می کند و می افزاید: یکی از صاحبان مغازه های تصرفی قصد فروش این قسمت از کاروانسرا را دارد.

ستار با بیان اینکه این مغازه سند ندارند، تصریح می کند: چگونه یک فرد به راحتی قسمتی از کاروانسرای تاریخی وکیل را غصب می کند و برای فروش آن دنبال مشتری است.

گردشگران خارجی از آسیبهای وارده به ابنیه تاریخی فیلمبرداری می کنند

وی که خود را یکی از علاقمندان به آثار باستانی معرفی کرد در ادامه سخنان خود در زمینه تخریب کاروانسرا و بازار بزرگ کرمان از جمله حمام گنجعلیخان و مسجد جامع کرمان به دلیل بالا آمدن آبهای زیرزمینی هشدار داد.

این فرد بازاری به بازدید گردشگران خارجی از اماکن تاریخی کرمان اشاره می کند و می گوید: بارها شاهد بوده ام که این افراد از ابنیه تاریخی که آسیب دیده اند فیلمبرداری می کنند.

وی این سئوال را مطرح می کند که چرا مسئولان به رغم اینکه به حفظ و احیای میراث فرهنگی توجه لازم را نمی کنند بر افزایش حضور گردشگران خارجی تاکید دارند؟

مالکان منازل اطراف کاروانسرای وکیل در بلاتکلیفی بسر می برند

بلاتکلیفی مالکان منازل اطراف کاروانسرای تاریخی وکیل کرمان یکی دیگر از مشکلاتی است که عدم رسیدگی به این مکان، درپی داشته است.

مالک یکی از این منازل به خبرنگار مهر می گوید: از 10 سال قبل بحث خریداری ملکهای اطراف کاروانسرای وکیل کرمان مطرح شد اما پس از گذشت سالها همچنان سه منزل باقی مانده است و صاحبان آن در بلاتکلیفی بسر می برند.

مریم نیکپور با بیان اینکه از 10 سال قبل تاکنون اجازه هیچ گونه بازسازی به ما داده نشده است، تصریح می کند: خانه ما قدیمی است و اگر امسال پشت بام آن را تعمیر نکنیم به احتمال زیاد فرو می ریزد.

به گفته وی در ابتدا قرار بوده است این منازل از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خریداری شوند اما پس از مدتی این امر به شهرداری واگذار شد که این نهاد نیز با بیان اینکه بودجه ندارد منازل را خریداری نمی کند.

نیکپور با اشاره به اینکه از سوی مراجع ذیربط به ما گفته شده است می توانید منازل خود را به فروش برسانید و این خانه ها پس از تامین اعتبار از صاحبان جدید خریداری می شود، می گوید: به نظر نمی رسد با این وضع نامشخصی که این منازل دارند فردی برای خرید آنها با قیمت مناسب اقدام کند.

برپایه این گزارش زمین مجاور کاروانسرای وکیل نیز از سوی سازمان بهسازی و نوسازی به پارکینگی با گنجایش 59 خودرو تبدیل شده است.

با توجه به اینکه که پس از گذشت دو سال که از زمان آغاز اجرای طرح هتل وکیل کرمان می گذرد هیچ گونه گزارشی درباره وضعیت این مکان تاریخی ارائه نشده است به نظر می رسد این طرح با مشکلاتی روبرو است که نه تنها از ساخت هتل خبری نیست بلکه در صورت ادامه بی توجهی به کاروانسرای وکیل این مکان به دست فراموشی سپرده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.