پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ماه فردا شب همراه با خوشه پروین طلوع می‌کند

شامگاه روز پنجشنبه 19 شهریور ماه خوشه پروین به همراه ماه (قمر زمین) طلوع خواهد کرد که این پدیده در ساعت 22 رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبحگاه روز پنجشنبه 19 شهریور ماه خوشه پروین به همراه قمر زیبای زمین یعنی ماه طلوع خواهد کرد و منظره ای زیبا را پدید خواهد آورد.

در این شب خوشه پروین در ساعت 22 و 50 دقیقه طلوع  می کند و دقایقی بعد ماه "تربیع" با فاز 64 درصد طلوع خواهد کرد و منظره بیسار زیبایی را ایجاد می کند که این می تواند فرصت مناسبی برای رصدگران برای رصد و عکاسی از این پدیده باشد. 

خوشه پروین، خوشه ای در صورت فلکی گاو است که به "هفت خواهران" نیز مشهور و در لیست مسیه M‌۴۵ نامگذاری شده است. با نزدیک شدن زمستان برای مشاهده آن در ساعتهای قبل از نیمه شب، بالای سرتان را نگاه کنید. لکه مه آلودی را می بینید که با کمی دقت چند ستاره هم در آن می توان تشخیص داد. در هوای آلوده شهرهای بزرگ معمولا چهار تا پنج ستاره پروین را می توان دید ولی در شبهایی که آسمان صاف است 6 تا هشت ستاره از این خوشه را می توان دید.

نحوه تشخیص خوشه پروین در آسمان پر ستاره

اگر راستای کمربند "جبار" را به سوی شمال غرب آسمان ادامه دهید ابتدا به ستاره "الدبران" و سپس به هفت ستاره درخشان و کنار هم می رسید که تداعی کننده خوشه انگورزیبا در آسمان است. این خوشه، همان خوشه پروین است. خوشه پروین دارای ستاره های بسیار جوانی هستند که 9 ستاره درخشانتر آن با تلسکوپ با میدان دید 5/1 درجه قایل رویت است اما رصدگران حرفه ای در شرایط ایده آل رصدی، 14 ستاره این خوشه را با چشم غیر مسلح رصد کردند.

نوع این خوشه ستاره ای باز و دارای صدها ستاره است. قدر این خوشه 4/1 و مساحت آن 120 دقیق مربع و فاصله آن 5/4 سال نوری است. کیهان شناسان جرم کل آن را 800 برابر جرم خورشید تعیین کردند و سن این خوشه نیز با استفاده از نمودار "هتسپرونگ راسل" بین 75 تا 150 میلیون سال تخمین زده اند. حرکت فضایی ستارگان این خوشه چنان است که این خوشه به سمت جنوب شرق در حرکت است اما ما هر 36 هزار سال جابجایی این خوشه را نسبت به ستاره های زمینه به اندازه قطر ماه در آسمان خواهیم دید.   

افسانه پروین

بر طبق اسطوره های یونانی هفت ستاره درخشان این خوشه در حقیقت دختران اطلس وپلیون (اطلس٬ پسر تیتان که زئوس خدای خدایان برای تنبیه او مجبورش می کند تا کره زمین را بر دوش خود قرار دهد) هستند. اوریون (صورت فلکی جبار یا شکارچی) به دنبالشان بود و برای نجات از دست او به صورت هفت کبوتر در آمدند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.