پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

هنرچوب پا در کشور منسوخ شد

مسئول گروه پژوهشی موسیقی نواحی کرمان گفت: با درگذشت مراد شرفایی آخرین هنرمند چوب پا در کرمان این هنر در کشور منسوخ شد.

سیدفواد توحیدی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: مراد شرفایی آخرین بازمانده از هنرمندان چوب پا شامگاه سه شنبه در 78 سالگی به علت سکته قلبی در روستای "بیدخون" از توابع شهرستان بم درگذشت که فوت وی باعث منسوخ شدن این هنر شد.

وی درباره هنر چوب پایی بیان کرد: چوب پا فردی است که بر روی دو چوب بلند به ارتفاع 2،5 متر پیشاپیش کاروانهای عروسی می ایستد و در حالیکه آواز می خواند یک تنبک چوبی را که به وسیله تسمه چرمی به شانه متصل است، می نوازد.

این هنرمند کرمانی با بیان اینکه هنرمندان چوب پا گاهی فرسخها راه را از یک روستا به روستای دیگر می پیمودند، عنوان کرد: قبل از مراد شرفایی دو هنرمند دیگر به نامهای علی و گرگ علی شرفایی نیز در این منطقه چوب پا بودند.

توحیدی یادآور شد: هنرمندان چوب پا سه هنر خوانندگی، نوازندگی و چوب پایی را به صورت همزمان انجام می دادند.

وی در ادامه سخنان خود به وجود دو ساز "جاریگ" و "چوغرو" در روستای بیدخون مرغک بم اشاره کرد و افزود: این سازها در جهان منحصربه فرد هستند و چوغرو تنها ساز کوبه ای دو طرفه دنیا است.

پژوهشگر موسیقی نواحی با اشاره به اینکه تنها دو نوازنده سازهای جاریک و چوغرو را می نوازند، گفت: به علت عدم تمایل افراد بومی به نواختن این سازها و فرهنگ وارداتی و شهری به روستاها نواختن سازهای نواحی در معرض نابودی است.

وی هشدار داد که در صورت عدم برنامه ریزی در خصوص مستند سازی و آموزش نواختن این سازها در صورت فوت این نوازنده ها این سازها نیز منسوخ می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.