پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

کلوتهای شهداد کرمان بزرگترین شهر کلوخی جهان خلقت

کلوتهای شهداد به عنوان بزرگترین شهر کلوخی جهان یکی از جاذبه های زیبا و اعجاب آور طبیعی واقع در کویر در استان کرمان است.

به گزارش ایرنا این شهر کلوخی در فاصله 45 کیلومتری شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته و مساحت آن بیش از 11 هزار کیلومتر مربع است. 
بنا به گفته کارشناسان گودترین نقطه ایران با 56 متر ارتفاع از سطح دریا در این کلوتها قرار دارد. 
کلوتهای شهداد یک عارضه طبیعی، بکر، زیبا و دیدنی می باشند که در اثر عوامل فرسایش طی سالیان دراز شکل گرفته و یک شهر افسانه ای را در دل دشت لوت بنا کرده که با گذر از دل این شهر کلوخی به رغم زیباییهای بکر طبیعی، وحشتی زیبا را در نگاه و دل هر رهگذری به تصویر میکشد. 
در داخل این کلوتها و در فاصله 20 کیلومتری آن منطقه ای عجیب تر به نام "گندم بریان " وجود دارد که طول این منطقه 48 و عرض آن 10 کیلومتر و مساحت تقریبی آن 480 کیلومتر مربع می باشد. 
سطح این منطقه از گدازه های آتشفشانی سیاه رنگ پوشانده شده و رنگ تیره آن حرارت تابش خورشید را بیش از حد معمول جذب می کند. 
پروفسور پرویز کردوانی بیابان شناس معروف و استاد دانشگاههای تهران اعتقاد دارد کویر شهداد زیباترین کویر دنیا است . 
وی که گفته می شود قریب به پنج سال در این منطقه کویری به تحقیق پرداخته است این نقطه از کویر را که دمای آن در تابستان به صد درجه سانتیگراد می رسد را به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین اعلام کرده است. 
پروفسور کردوانی که در واقع چهل سال از عمرش را در بیابانهای دنیا گذرانده در نوشته های تحقیقی خود اعلام داشته که تا به حال مانند کویر شهداد را در هیچ جای دنیا ندیده ام. 
این بیایان شناس معتقد است: بیابان دشت لوت شهداد عجایب و شگفتی هایی دارد که مردم ایران آنها را نشناخته اند و در هیچ جای دنیا چنین کلوتهای زیبایی وجود ندارد. 
وی با اشاره به تپه های تخم مرغی شکل در کویر شهداد که بطور منظم چیده شده اند اظهار نظر کرده است که در بیابان شهداد هیچ گونه حیات، موجود زنده و حتی باکتری وجود ندارد. 
مسوول واحد طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان روز سه شنبه به مناسبت هفته جهانگردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی از رود شور به عنوان یکی دیگر از جاذبه های کویر لوت نام برد. 
محمد جهانشاهی روز سه شنبه گفت: این رود به صورت مارپیچ از کوههای بیرجند سرچشمه می گیرد و با پیمودن 200 کیلومتر در اعماق کویر و حرارت بالای 50 درجه به گود نمک در داخل کلوتها می ریزد. 
وی وجود یکی از پناهگاههای خرس سیاه آسیایی در ارتفاعات بحر آسمان، جبالبارز و دهبکری ،بخشی از جنگلهای کهور در منطقه حفاظت شده مهروییه کهنوج، درختان کهنسال گردو در بافت، سرو هزار ساله در دهستان سیرچ و پارک ملی خبر در شهرستان بافت را از دیگر عجایب طبیعت در استان به ظاهر کویری کرمان برشمرد. 
مسوول واحد طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: طبیعت گردی که بیشتر محیطهای بکر طبیعی را مد نظر دارد یکی از مهمترین بخشهای صنعت گردشگری است. 
محمد جهانشاهی از جاذبه های طبیعی استان کرمان به عنوان چشم اندازی از اعجاز خداوند یاد کرد و افزود: این استان با توجه به تنوع آب و هوایی و اقلیم ویژه از تنوع منحصر به فردی در زمینه جاذبه های طبیعی برخوردار است. 
وی ارتفاعات، رودخانه ها، چشمه سارها، درختان کهنسال فراوان و شبهای پرستاره استان کرمان را از جمله جاذبه های طبیعت گردی آن برشمرد. 
جهانشاهی با بیان اینکه استان کرمان از نظر ارتفاعات از قابلیتهای با ارزشی برخوردار است، اظهار داشت: قله هزار با چهار هزار و 501 متر ارتفاع به عنوان سومین قله بلند ایران و بلندتر از تمام قله های رشته کوه زاگرس در این استان قرار گرفته است. 
وی گفت: در استان کرمان 12 قله بالای چهار هزار متر ارتفاع و بیش از 80 قله بالای سه هزار متر ارتفاع وجود دارد. 
مسوول واحد طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان اضافه کرد: وجود این ارتفاعات باعث شده تنوع آب و هوایی در تمام نقاط این استان به چشم بخورد. 
جهانشاهی با بیان اینکه از 13 اقیلم آب و هوایی دنیا 11 اقلیم آن در ایران وجود دارد افزود: استان کرمان نیز از نظر اقلیم بسیار متنوع است. 
او افزود: این تنوع آب و هوایی به گونه ای است که در بخشی از شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد می توانیم در فاصله 6 تا 7 ساعت سه فصل را با هم ببینیم . 
وی اظهار داشت: اواخر زمستان در قسمتهای پایین آبشار "رود فرق" درختان پر از میوه پرتقال و چند کیلومتر بالاتر از آن گلهای نرگس و دو ساعت بعد یخچالهای قله علم شاه مشاهده می شود. 
مسوول واحد طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان از دره دلفارد به عنوان نقطه تلاقی آب و هوای گرم و سرد نام برد و گفت: در بالادست این دره سرد و یخبندان و درختان سردسیری و پایین دست آن درختان گرمسیری و در محدوده پایین آبشار هم درختان پرتقال، گردو و زردآلو باهم دیده می شوند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.