پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

روز شمار حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان

دوشنبه 24 مهر 57؛ به دنبال مبارزات بر حق مردم کرمان علیه جنایات رژیم پهلوی متجاوز، 20 هزار نفر از مردم کرمان در اجرای اوامر امام خمینی(ره) و به دعوت جامعه روحانیت برای بزرگداشت چهلم شهدای جمعه سیاه(17 شهریور)در مسجد جامع کرمان اجتماع کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کویر، در کمال آرامش در حالی که به بیانات "صمدانی"یکی از روحانیون گوش می دادند، ناگهان تعدادی از اوباش و کولی ها که از سوی دولت اجیر شده بودند، با حمایت ماموران مسلح وارد مسجد شدند و با چوب، چماق، سنگ و اسلحه های سرد و گرم به مردم بی دفاع که در صحن و شبستان مسجد جمع شده بودند، یورش آوردند.

در این حمله وحشیانه مامورین ساواک اقدام به پرتاب گاز اشک آور به داخل مسجد نمودند، مامورین و کولی های چماقدار تعدادی از اتومبیل ها و موتورسیکلت ها و دوچرخه های مردم را به آتش کشیدند و به ضرب و شتم مردم پرداخته و عده ای از زنان و مردان بی گناه را به شدت مجروح کردند.

در این واقعه اسفبار چند نفر به شهادت رسیدند که مجهول الهویه بودند و تنها دو نفر به نام های"باقدرت جوپاری و غلامرضا یزدان شناس"در صحن مسجد به شهادت رسیدند، مامورین به این امر هم اکتفا نکردند و با پرتاب گاز اشک آور به داخل شبستان ها، قرآن ها، کتاب های دعا و درهای مسجد را به آتش کشیدند و با استقرار در مسجد از ورود مردم به مسجد جلوگیری کردند.

 در این گیر و دار مرحوم آیت الله صالحی کرمانی روحانی بزرگ و رئیس حوزه علمیه کرمان به علت گاز گرفتگی بر روی دست مردم به خارج از مسجد انتقال یافت، حجت الاسلام سید جواد نیشابوری هم از ناحیه دست آسیب دید وصمدانی، جعفری و شیخ الرئیس از روحانیون کرمان مورد ضرب و شتم و بی احترامی قرار گرفتند.

بعد از حادثه مسجد جامع، کولی ها و اوباش در شهر راه افتادند و مغازه های مردم را غارت کردند و چند مغازه بزرگ از جمله نمایشگاه اتومبیل عقابیان را به آتش کشیدند، حادثه مسجد جامع جلوه ای از قیام دلیرانه مبارزات مردم سراسر کشور محسوب شد.

در این حادثه شیشه های چند مغازه و بانک در شهر کرمان شکسته شد و مغازه های شهر برای چندمین بار به حال تعطیل درآمد، بعد از واقعه 24 مهرماه در مسجد جامع کرمان، یک حکومت شبه نظامی در کرمان به وجود آمد.

سه شنبه 25 مهر:

از سوی آیت الله صالحی کرمانی تلگرافی به عنوا ن مراجع بزرگ شریعتمداری، گلپایگانی و نجفی مرعشی و شیرازی به قم و مشهد مخابره شد در این تلگراف شرح مفصل آنچه در ساعت 11 صبح روز دوشنبه 24 مهرماه 1357 در مسجد جامع کرمان رخ داده بود خدمت حضرات آیات عظام رسانده شد، در بخشی از این تلگراف آمده بود: هم اکنون که هیچ گونه مرجعی برای تظلم کردن نداریم کیفر عاملان این جنایت هولناک و بی نظیر را از درگاه احدیت مسئلت می نمایم".

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.