پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

شیوه نامه اجرایی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

شیوه نامه اجرایی طرح نوسازی خودروهای فرسوده در سال 88 با مشارکت بانک ها و شرکت ایران خودرو براساس تفاهم نامه میان بانک مرکزی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، ایران خودرو و بانک های ملی، ملت، صادرات، تجارت و سپه به منظور نوسازی خودروهای فرسوده منتشر شد.

در این شیوه نامه که نسخه ای از آن به ایرنا نمابر شد، آمده است: پیرو تصویب نامه شماره 61572/ت42596 تاریخ 20 خرداد ماه امسال درخصوص طرح نوسازی خودروهای فرسوده و تفاهم نامه 17 آذرماه سال جاری به شرح ذیل اعلام شد:
واژه‌های کلیدی به جهت رعایت اختصار و سهولت در بیان مطالب از واژه‌های خلاصه شده استفاده شده است.
شیوه نامه: چهارچوب تعیین شده جهت مشخص نمودن کلیه مراحل اجرایی مرتبط با طرح و نقش هر کدام از عوامل اجرایی و افراد ذینفع.
ستاد: منظور ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.
بانک: منظور بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت و سپه و شعب مربوطه
شرکت: شرکت ایران خودرو.
طرح: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده موضوع این شیوه نامه.
1- کلیات طرح
الف) در این طرح، 160 هزار دستگاه خودرو براساس انواع خودروهای اعلام شده در سبد اعلامی از سوی ستاد با مشارکت شرکت به متقاضیان این طرح که در نمایندگی‌های شرکت ثبت‌نام نموده و کلیه مراحل اسقاط را بصورت کامل طی می‌کنند، واگذار می‌شود.
ب) میزان تسهیلات پرداختی از منابع بانک‌ها براساس نوع خودرو جایگزین در 3 تیپ 50، 70 و 100 میلیون ریالی با سود بانکی 12 درصد می‌باشد.
2- مراحل ثبت نام متقاضیان و فرآیند اجرایی طرح
ثبت نام متقاضی در نمایندگی‌های مجاز شرکت و مراکز اسقاط خودرو
1- در این مرحله متقاضی با همران داشتن مدارک لازم (شامل سند خودرو، اصل کارت ملی مالک) به یکی از نمایندگی‌های تعیین شده ایران خودرو یا مراکز اسقاط، مراجعه و نسبت به ثبت نام در سیستم خودروهای فرسوده به شرح ذیل اقدام می‌کند.
2- در حین ثبت نام مشخصات فردی مالک و خودروی مربوطه با اطلاعات موجود در سیستم خودروهای فرسوده، راهور ناجا، ثبت احوال کنترل و به شرح ذیل عمل می‌شود:
الف) در صورت تایید: پرینت فرم ثبت نام در سه نسخه از سیستم اخذ و متقاضی پس از ملاحظه و تایید صحت اطلاعات ثبت شده نسبت به امضا اثر انگشت (در قسمت مربوطه) اقدام می‌کند.
ب) در صورت عدم تایید متقاضی جهت رفع ابهام و اشکال به ناجا مراجعه می‌نماید.
تبصره: شرایط ثبت نام
الف) در این مرحله صرفا خودروهای سواری و وانت با مدل 1356 و پایین‌تر که دارای پلاک ملی (ایران) هستند ثبت نام می‌شوند و هر متقاضی صرفا مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو می‌باشد.
ب) عدم استفاده متقاضی از تسهیلات خودروی فرسوده و یا هرگونه منع قانونی برای اخذ تسهیلات (وام) خودرو
3- تعیین سیستم مرکز اسقاط زمان مراجعه متقاضی
در این مرحله که حین ثبت نام صورت می‌گیرد، سیستم براساس شرایط جغرافیایی محل سکونت متقاضی و همچنین استاندارد و ظرفیت مرکز اسقاط مربوطه، به طور خودکار نام و کد مرکز اسقاط و همچنین زمان مراجعه برای اسقاط خودرو را مشخص و در پرینت ارایه شده درج می‌کند که پس از امضا و اثر انگشت متقاضی (موضوع قسمت ب بند 2) مسوول ثبت اطلاعات در سیستم (نمایندگی شرکت / مرکز اسقاط) قسمت مربوطه را با مهر و امضا تایید و یک نسخه جهت بایگانی در محل ثبت نام نگهداری، نسخه دوم و سوم جهت مراجعه به مرکز اسقاط تحویل متقاضی می‌گردد.
4- مراجعه متقاضی به مرکز اسقاط تعیین شده جهت پذیرش و تکمیل مدارک اسقاط خودروی فرسوده در این مرحله متقاضی با همراه داشتن فرم ثبت نام موضوع بند 3 در زمان تعیین شده در فرم به مرکز اسقاط مربوطه مراجعه و پس از کنترل مدارک متقاضی و خودرو فرسوده با مندرجات فرم، خودرو توسط مرکز اسقاط پذیرش و قسمت مربوطه در فرم به مهر و امضا مرکز رسیده، یک نسخه در مرکز بایگانی و نسخه دیگر آن تحویل متقاضی می‌شود.
5- طی فرآیند اسقاط خودروی فرسوده
در این مرحله پس از پذیرش خودرو فرایند اسقاط خودرو در مرکز برابر روال تعریف شده انجام پذیرفته و پس از ثبت تاییدیه کارشناسان راهور و مهر و امضا مرکز، گواهی اسقاط خودرو (برابر فرم پرینت شده) تحویل متقاضی می‌گردد.
6- مراجعه متقاضی به همراه برگه گواهی اسقاط خودرو به نمایندگی شرکت
در این مرحله به محض مراجعه متقاضی به نمایندگی شرکت اقدامات ذیل صورت می‌پذیرد.
الف) تعیین نوع خودروی جایگزین (به انتخاب متقاضی) و صدور پیش فاکتور با احتساب 10 میلیون ریال به عنوان آورده متقاضی از محل ارزش گواهی اسقاط
ب) معرفی متقاضی به بانک جهت دریافت تسهیلات بانکی مربوطه
7- مراجعه متقاضی با در دست داشتن پیش فاکتور و معرفی به نمایندگی شرکت جهت دریافت تسهیلات
در این مرحله متقاضی با در دست داشتن پیش فاکتور و معرفی نامه نمایندگی به بانک مراجعه و اقدامات ذیل صورت می‌پذیرد:
الف) تکمیل پرونده جهت دریافت تسهیلات در بانک
ب) واریز مبلغ ما به التفاوت قابل پرداخت توسط متقاضی (براساس مبلغ مندرج در پیش فاکتور)
ج) انجام عملیات مالی مرتبط با بهای خودرو به شرکت و تایید (پرفراژ) پیش فاکتور و تحویل آن به متقاضی
8- تحویل خودرو توسط نمایندگی شرکت به متقاضی
در این مرحله متقاضی با ارایه پیش فاکتور تایید شده توسط بانک به نمایندگی، حواله دریافت خودرو را اخذ و ظرف مدت ده روز خودروی خود را از نمایندگی دریافت می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.