پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

دریچه ۱ / کرمان ، در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه

 

بررسی ها از مصوبات سفرهای دور نخست و دوم هیئت دولت به کرمان نشان می‌دهد که تمام مصوبات سفرهای هیئت دولت در حوزه شهرک‌های صنعتی کرمان اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هیئت دولت در راستای سفرهای استانی خود فردا برای سومین بار به استان کرمان سفر می‌کند که به این بهانه بخشی از مصوبات سفر اول و دوم هیئت دولت به این استان مورد بررسی قرار گرفته و در زیر به نتایج این مصوبات در برخی از حوزه‌ها اشاره می‌شود.

* حوزه شهرک‌های صنعتی
100 درصد مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت در موضوع شهرک‌های صنعتی استان کرمان اجرایی شده است.
در دور نخست سفر رئیس جمهوری به این استان در حوزه شهرک‌های صنعتی سه مصوبه به تصویب رسید که اجرای سه تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی رفسنجان، سیرجان و بم از جمله این مصوبات بود.
ارتقای ناحیه صنعتی منوجان به شهرک صنعتی و تکمیل، آماده‌سازی و توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی در شهرهای کمتر توسعه‌یافته بخش دیگری از مصوبات دور نخست سفر ریاست جمهوری به استان کرمان در این حوزه است.
پیشرفت فیزیکی مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت در شهرک‌های صنعتی 90 درصد و روند مابقی عملیات اجرایی این طرح‌ها در سطح استان در حال انجام است.
تعداد مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان کرمان نیز در حوزه شهرک‌های صنعتی پنج مصوبه بوده که این مصوبات نیز با سرعت در حال انجام است.
اختصاص 220 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی استان از مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان کرمان بود که این مصوبه با 80 درصد پیشرفت در حال انجام است.
توسعه خوشه‌های صنعتی خرما در بم و پسته در رفسنجان از دیگر مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به این استان بود و این دو مصوبه نیز 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مطالعه امکان‌سنجی شهرک صنعتی بروات از دیگر مصوبات است که به طور 100 درصد کار مطالعه آن تمام شده و برای بررسی نهایی به هیئت دولت ارسال شده است.
طراحی و ایجاد تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی جیرفت و زرند بخش دیگری از مصوبات دور دوم سفر است که کار مطالعاتی این دو تصفیه‌خانه تمام شده و عملیات اجرایی آن در شرف عقد قرارداد است.
همچنین تکمیل مرکز خدمات فناوری کسب و کار در کرمان دیگر مصوبه هیئت دولت در این حوزه بود که در حال حاضر مطالعه و طراحی این طرح پایان یافته است و در شرف انتخاب پیمانکار قرار دارد.
بهره‌برداری این مصوبات نقش مهمی در توسعه صنعت و اشتغالزایی منطقه دارد.

* حوزه اداره کل راه و ترابری جیرفت
100 درصد مصوبات دور اول و دوم سفر هیئت دولت در حوزه اداره کل راه و ترابری جیرفت اجرایی شده است.
در دور نخست سفر رئیس جمهور و هیئت دولت در این منطقه پنج مصوبه در بخش راه جنوب استان کرمان تصویب شد.
مطالعه راه ارزوئیه به فاریاب، تسریع در شروع عملیات باند دوم جیرفت به کهنوج و رودان، تامین اعتبار مناسب برای تامین تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری متناسب با طول راه‌های استان، اختصاص حداقل دو درصد بیش از اعتبارات تخصیص به استان از محل اعتبارات مصوب راه‌های روستایی و احداث پل دوم هلیل را از جمله مصوبات دور نخست سفر است.
80 درصد از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت در این حوزه به بهره‌برداری رسیده است.
مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان کرمان نیز در این حوزه 100 درصد اجرایی شده است و در دور دوم سفر در بخش راه و ترابری جنوب استان کرمان هفت مصوبه به تصویب رسید.
رفع نقاط حادثه‌خیز ورودی‌های شش شهرستان جنوبی جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب، منوجان، کهنوج و قلعه‌گنج، احداث راه مناسب روستاهای بالای 20 خانوار در شش شهرستان جنوب، اختصاص 20 هزار میلیون ریال برای اجرای محور فاریاب به زهمکان و صوغان به طول 70 کیلومتر از دیگر مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به کرمان است.
ایجاد راهدارخانه مرکزی شمال جنوب، اختصاص 25 میلیون ریال برای احداث باند دوم محور جیرفت به سه راهی بم، تسریع در تکمیل باند دوم محور جیرفت به بافت و فاریاب به کهنوج و تامین اعتبار برای محور کهنوج به ایرانشهر از دیگر مصوبات دور دوم در بخش راه جنوب استان کرمان است.
بهره‌برداری از این طرح‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و تسهیل در رفت و آمد روستائیان دارد.

* منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان
همچنین 100 درصد مصوبات سفرهای استانی ریاست‌جمهوری و هیئت دولت در بخش عرصه‌های منابع طبیعی در جنوب اجرایی شده است.
اجرای طرح‌های گابیونی و کنارسازی سد جیرفت، اجرای بندهای سنگ سیمانی، مطالعات تفصیلی قلعه‌گنج از جمله این مصوبات است.
این طرح‌ها با اعتبار 18 میلیارد ریال به منظور کنترل سیلاب و حفاظت خاک، کاهش فرسایش و جلوگیری از حرکت رسوبات به داخل مخزن سد اجرا شده است.
همچنین کنترل هرزآب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی از دیگر اهداف اجرای این طرح‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی جنوب استان است.
اجرای این طرح‌ها نقش مهمی در حفظ و نگهداری از عرصه‌های منابع طبیعی دارد.

* حوزه سدسازی
با توجه به مصوبات سفر هیئت دولت به استان کرمان در زمینه سدسازی و تامین آب موردنیاز برای کشاورزی و شرب اقدامات مطلوبی انجام شده است.
تسریع در ساخت و آبگیری دو سد نسا بم و بافت از مهم‌ترین اقدامات دولت نهم در این استان است که به منظور رفع مشکل کم‌آبی این منطقه تصویب شد همچنین احداث دو سد صفارود رابر و قدررونی راور نیز در دور اول سفر هیئت دولت برای استان کرمان به تصویب رسیده است.
سد مخزنی نسا در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی شهر بم و در روستای انجیرک احداث شده است. با توجه به اینکه ساخت سد نسا بم از سال 75 آغاز شده است، این سد در دولت نهم و با همت مسئولان پایان یافت و آبگیری غیررسمی این سد قبل از پایان آن نیز در سال 88 آغاز شد.
سد نسا مهم‌ترین سد در استان کرمان است که تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی، تامین آب آشامیدنی بلندمدت شهرهای بم و بروات و روستاهای پایین دست سد از اهداف اجرای این سد است.
تامین آب صنعت، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، تغذیه قنوات پایین دست و تولید برق از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود.
فراهم شدن زمینه کار برای 10 هزار نفر در منطقه و کاهش پدیده مهاجرت روستائیان به شهرها از مزیت‌های اجرای سد نسا در شهرستان بم است. اعتبار هزینه شده برای احداث این سد تا پایان سال 87 به میزان 838 هزار میلیون ریال بوده که در سال 88 نیز 240 هزار میلیون ریال اعتبار برای این سد اختصاص یافت.
تسریع در ساخت سد بافت و آبگیری آن از دیگر اقدامات دولت در زمینه سدسازی در این استان است که سد بافت در 160 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان و چهار کیلومتری شهر بافت و بر روی رودخانه بافت احداث شده است.
با توجه به اینکه زمان آغاز سد بافت از سال 81 بوده است، با روی کار آمدن دولت نهم ساخت و ساز این سد نیز سرعت یافت. پیشرفت فیزیکی سد بافت تا پایان سال 83 به میزان 9/9 درصد بود که در دولت نهم به 1/83 درصد رسیده است.
تامین آب مورد نیاز صنعت و بهبود اراضی کشاورزی از دیگر مزیت‌های اجرای سد بافت است.
تا پایان سال 87 برای ساخت و احداث سد بافت 288 هزار میلیون ریال هزینه شده است که در سال گذشته نیز 130 هزار میلیون ریال به این مصوبه اختصاص یافت.
ساخت سد مخزنی قدررونی راور از مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان است که این سد در فاصله 56 کیلومتری شمال شرقی شهر زرند و در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر راور واقع شده است و احداث این سد در سال 86 شروع شده و قرار است تا سال 1390 به پایان رسد.
ذخیره‌سازی سیلاب‌ها و روان آب‌های نابهنگام رودخانه قدرونی و تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های راور و زرند از اهداف این طرح است. تا پایان سال 87 به 35 هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده که برای تکمیل این سد 551 هزار میلیون ریال اعتبار نیاز است.
ساخت سد صفارود رابر از دیگر اقدامات دولت احمدی‌نژاد در استان کرمان است که این سد در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی کرمان و هفت کیلومتری شهر رابر احداث می‌شود که با بهره‌برداری از آن آب شهرهای کرمان و رابر به میزان سالیانه 45 میلیون مترمکعب تامین می‌شود.
برای ساخت این سد تا پایان سال 87 به میزان 122 هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده که در سال گذشته نیز 43 هزار میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شد.
اقدامات مطالعاتی برای احداث سدهای شور، شیرین رود، زردشت و سرمشک از دیگر فعالیت‌های دولت در زمینه سدسازی در استان کرمان به شمار می‌رود.

* کپرزدایی در جنوب کرمان
در بحث کپرزدایی در جنوب استان اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و در این راستا 25 میلیارد تومان کمک بلاعوض به غیر از تسهیلات اهدائی پرداخت شده و ماحصل کار بسیار چشمگیر است.
درصد قابل توجهی از واحدهای جایگزین کپر در جنوب استان احداث شده و همچنین 10 هزار واحد مسکونی برای زلزله‌زدگان شهرستان زرند ساخته شد.
در زمینه احداث مجموعه‌های ورزشی خواهران و برادران در سطح استان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و همانند یک انقلاب در این راستا به شمار می‌رود.
ایجاد 20 مجتمع تولیدی کشاورزی که تاکنون 14 مجتمع آن به طور کامل احداث شده و ساخت بیمارستان در ارزوئیه که ردیف اجرایی آن گرفته شده، از دیگر اقدامات انجام شده در استان کرمان به شمار می‌رود.
احداث و تجهیز 100 خانه بهداشت که در این قسمت بالغ بر 50 درصد تعهدها انجام شده و تجهیز و احداث پایگاه امداد جاده‌ای از جمله مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان است.
06/91 درصد مصوبات دور اول هیئت دولت به استان کرمان اجرایی و عملیاتی شده و 94/8 درصد دیگر در دست پیگیری است و هیچ مصوبه اقدام نشده‌ای نداریم.
حدود 60 درصد مصوبات هیئت دولت در دور دوم سفر عملیاتی و اجرایی شده است و 40 درصد دیگر در دست پیگیری است.
مصوبات مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری و شهرک‌های صنعتی 100 درصد انجام شده است.

* حوزه آموزش و پرورش
تصویب پروژه‌های آموزش و پرورش استان از جمله تجهیز و تکمیل مدارس و پروژه‌های نیمه تمام، ایجاد کانون‌های فرهنگی و تربیتی و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی دختران و پسران، ایجاد خانه معلم،‌ احداث هشت مرکز آموزشی شبانه‌روزی و احداث خوابگاه برای آن‌ها، تجهیز مدارس به فناوری اطلاعات، ایجاد واحد بین‌المللی در دانشکاه شهید باهنر کرمان و صدور مجوز و راه‌اندازی واحد دانشگاهی بین‌المللی در سیرجان از جمله دستاوردهای سفر هیئت دولت به استان کرمان است.
تکمیل و احداث ساختمان‌های آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور در سطح استان با مبلغ 60 میلیارد ریال و مطالعه و احداث فضاهای آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان از جمله دستاوردهای سفر دولت است.

* امور زیربنایی
مهم‌ترین مصوبات امور زیربنایی شامل مطالعه و احداث راه‌های اصلی نصرت‌آباد ـ شهداد ـ راور ـ دربند، شهداد ـ راین ـ بهرامجرد، بردسیر ـ رفسنجان، شهربابک ـ میمند ـ رفسنجان و تسریع در تکمیل پروژه‌های باند دوم محورهای در دست انجام در سطح استان، مطالعه راه‌آهن بم ـ جیرفت ـ کهنوج و بافت ـ سیرجان، بهسازی خطوط راه‌آهن کرمان ـ یزد است.
اجرای پروژه گازرسانی به شهرهای بم، گلباف، شهداد، راین، لاله‌زار، کهنوج و یزدان‌شهر، گازرسانی به روستاهای با جمعیت بیش از 100 خانوار و مجتمع‌های روستایی با جمعیت 5 هزار نفری، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی انبار رفسنجان به 200 میلیون لیتر و سیرجان به 150 میلیون لیتر، تامین مواد اولیه و اعطای کمک‌های فنی برای احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی، احداث خط دو مداره 230 کیلووات ارتباطی زنگی‌آباد به طول 70 کیلووات و در کرمان به طول 20 کیلومتر، احداث پست انتقال با ظرفیت 400 مگاولت آمپر برای ارگ جدید بم و 60 مگاولت آمپر برای جیرفت و مطالعه احداث خط انتقال آب از حاشیه رودخانه شور به جبالبارز، مطالعه آبرسانی به شهرهای زرند، راور، بم و بروات و مطالعه فاضلاب شهرهای سیرجان، جیرفت، زرند، جوپار و محی‌آباد از جمله مصوبات هیئت دولت در کرمان است.

* سایر حوزه‌ها
سایر مصوبات مهم دور دوم سفر شامل اعطای کمک بلاعوض به محرومان شامل تامین جهیزیه برای 7 هزار خانوار، احداث 400 واحد مسکونی، تعمیر 4 هزار مسکن مددجویان کمیته امداد، گازکشی به 2 هزار خانه و تامین لوازم خانگی 3 هزار و 500 منزل، تعیین شش منطقه به عنوان مناطق نمونه گردشگری، مطالعه و احداث موزه بزرگ کرمان و ایجاد موزه جیرفت، ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای بازسازی و مرمت میراث فرهنگی بم در قانون بودجه سال 1389 و اختصاص حداقل 600 میلیارد ریال قرض‌الحسنه برای اجرای حداقل 6 هزار طرح خود اشتغالی کمیته امداد و بهزیستی، اختصاص مبلغ 300 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح استان و اختصاص مبلغ 130 میلیارد ریال برای اجرای چهار سد خاکی و احداث 450 مورد آب‌بند سنتی و مطالعه 10 سد خاکی، اجرای طرح مبارزه با آفات کرم خراط گردو، زنجره خرما و جاروک لیموترش، اختصاص مبلغ 220 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های شهر و نواحی صنعتی و توسعه خوشه‌های صنعتی خرما و پسته و اختصاص 100 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های معادن مصوب شد که پیشرفت‌های قابل قبولی دارد.  

 

 

* تصاویر جلسه هیئت دولت در استان کرمان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.