پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

مجموعه "امام علی" تنها یادگار تصویری از مولای شیعیان

 

مجموعه عظیم "امام علی" به کارگردانی داود میرباقری پس از گذشت سیزده سال تنها یادگار تصویری درباره این شخصیت عظیم تاریخ شیعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه "امام علی" (ع) به کارگردانی داود میرباقری تنها کوششی است که در حوزه تصویر درباره شخصیت امیرالمومنین انجام شده است. مجموعه‌ای به یاد ماندنی که حاصل تلاشی چند ساله بود و به نقطه‌ای درخشان در کارنامه سازندگان آن تبدیل شد.

در شرایطی که تولید مجموعه‌های تاریخی مذهبی در دهه 60 و اوایل دهه 70 به عنوان پروژه‌هایی درجه دو و سه با عوامل نه چندان حرفه‌ای انجام می‌شد، داود میرباقری اوایل دهه 70 ساخت مجموعه‌ای عظیم را شروع کرد. مجموعه‌ای که نام امیرالمومنین (ع) را بر پیشانی داشت و قرار بود ادای دین به این شخصیت یکتای تاریخ اسلام باشد. 

ساخت این پروژه عظیم از سال 73 شروع شد و سه سال به طول انجامید، پخش مجموعه از سال 76 شروع شد و موجی از ستایش‌ها را نثار میرباقری کرد. حالا و پس از گذشت بیش از یک دهه از ساخت این مجموعه که بارها به شکل‌های مختلف و در مناسبت‌های متفاوت روی آنتن رفته "امام علی" (ع) در گذر زمان ارزش‌هایش را نشان می‌دهد، این مجموعه عکسی یادگاری از بازیگران و عوامل پشت دوربین سینمای ایران است، فیلمنامه‌ای پرکشش، کم ایراد و داستانی دارد که به اصول درام وفادار است. در عین حال که تاریخ را روایت می‌کند و اشاره‌هایی به حوادثی تعیین کننده در فرهنگ شیعی دارد جذاب و داستانی است و قطب خیر و شر را به خوبی مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.

مجموعه "امام علی" (ع) تصورها درباره کار تاریخی و توان سینما و تلویزیون ایران در چنین فضایی را کاملا تغییر داد، پس از موفقیت این مجموعه در جذب مخاطب و نظر مثبت منتقدان مجموعه سازی با موضوع‌های دینی و مذهبی در شکلی تازه شروع شد. حاصل درخشش این مجموعه، ساخت مجموعه "تنهاترین سردار" درباره حضرت امام حسن (ع) و "ولایت عشق" درباره بخش‌هایی از زندگی امام رضا (ع) بود.

مجموعه‌هایی که ادامه دهنده مسیری شدند که میرباقری آن را شروع کرده بود، اما پس از این مجموعه با وجودی که شخصیت حضرت علی (ع) به دلیل ویژگی‌ها و امتیازهایش می‌تواند منبع غنی برای داستان‌ها و فیلمها و مجموعه‌های مختلف باشد کارگردانی به سراغ این شخصیت نرفت. گویی همه آنچه باید درباره علی (ع) گفته می‌شد با این مجموعه به پایان رسیده بود.

طبیعی است با توجه به حجم تولید و عظمت پروژه‌ای چون "امام علی"(ع) نمی‌توان توقع داشت تلویزیون ساخت پروژه‌هایی از این دست را به سرعت در دستور کار قرار دهد، اما می‌توان انتظار داشت تعالیم، شیوه اداره حکومت و سلوک امیر‌المومنین دستمایه ساخت آثار متنوع و مختلف شود.

آثاری که مستقیم و غیرمستقیم میراث معنوی این امام بزرگوار را برای نسلی که تاریخ فاصله‌ای عمیق میان او و علی (ع) به وجود آورده تکرار کند، گاهی خبر از بودجه‌های میلیاردی برای مجموعه‌ها و فیلمهایی می‌شنویم که کارکردی جز سرگرم کنندگی ندارند و به یاد هم نمی‌مانند. در این شرایط توجه به شخصیت‌های مذهبی تاریخ اسلام به ویژه ائمه اطهار می‌تواند حاصلی بسیار بیشتر از آنچه ساخت مجموعه‌های روتین و سرگرم کننده به همراه دارد در ابعاد فردی و اجتماعی برای مخاطبان تلویزیون داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.