پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

"نه بزرگ " اصحاب رسانه استان کرمان به خانه مطبوعات !

با نزدیک شدن به پایان اولین ماه سال 91، همچنان شاهد تداوم تغییرات در خانه مطبوعات استان کرمان به عنوان اولین تشکل صنفی اصحاب رسانه استان هستیم.

به گزارش کرمان نیوز ، این تغییرات که از جلسه شامگاه 21 اسفندماه 90 هیئت مدیره خانه مطبوعات آغاز شد و طی آن در اقدامی غیرمنتظره و خلاف دستور جلسه ، ناگهان سید ابراهیم یزدی  مدیر پرتلاش و ولایی این تشکل برکنار و حجت الاسلام اکبر سلطانی (صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه امتداد سبز) به عنوان مدیرجدید این تشکل انتخاب شد.این اقدام ناگهانی، موجبات تعجب و شگفتی اکثر صاحبان امتیاز، مدیران مسئول ، سردبیران، خبرنگاران و اعضای این تشکل 650 نفری را فراهم آورد. سید ابراهیم یزدی پس از این اقدام غیرمنتظره هیئت مدیره ، آن را تصمیمی از پیش طراحی شده خواند و گفت که با تمام توان در طول مدت مسئولیتم به وظیفه ام فارغ از هرگونه نگاه سیاسی عمل کردم و از این پس نیز در نهاد “بسیج رسانه” استان کرمان به اصحاب رسانه خدمت خواهم نمود. 


 * بایکوت خبری 


اکثر خبرگزاریهای استان، در اقدامی تأمل برانگیز خبر برکناری یزدی را بایکوت کردند و در این میان فقط خبرگزاریهای ایلنا، دانشجو و مهر نسبت به آن واکنش نشان

دادند. ولی در این بین پایگاههای خبری استان با توجه به روزهای پایانی سال 90 به رسالت خطیر خود در این خصوص عمل نمودند و دائماً اخبار این جریان را منعکس می کردند. در این میان سایتهای هجرت نیوز، کرمان فردا، هلیل، ماهان نیوز ، گفتار نو و وبلاگ خبری کرمان نیوز فعالیتهای قابل توجه ای داشتند.


* استعفای 2 عضو هیئت مدیره


با تداوم جریان گلایه مندیها و اعتراضات اعضای خانه مطبوعات نسبت به این اقدام قابل تأمل هیئت مدیره، سرانجام 23 اسفندماه 90، سید ابراهیم یزدی و آذر همتی 2 تن از اعضای هیئت مدیره بصورت رسمی از عضویت خود بطور کتبی و رسمی استعفا دادند.با این اقدام و بر اساس انتخابات سال 89، سعید امیر محمدی (سردبیر نشریه عصر باور)، ناصر سعید (نماینده روزنامه کار و کارگر) می بایستی به هیئت مدیره را می یافتند که متأسفانه تا کنون هیئت مدیره از آنان برای شرکت در جلسات دعوتی بعمل نیاورده است و این اقدام خلاف اساسنامه خانه مطبوعات می باشد. 


* ایجاد موج رسانه ای


عزل ناگهانی سیدابراهیم یزدی، باعث ایجاد موج شدیدی در بین اصحاب رسانه و جامعه فرهنگی ـ رسانه ای استان و کشور شد و بسیاری از مسئولان عالیرتبه وزارت ارشاد نیز در جریان این موضوع قرار گرفتند.

در تداوم این جریان، محمدرضا نژاد حیدری دبیر جشنواره مطبوعات استان نیز 24 اسفندماه 90 در اعتراض به برکناری تأمل برانگیز و غیرقانونی سید ابراهیم یزدی از سمت خود استعفا داد.


* ماموریت مشاور رسانه ای استاندار


گویا پس از اتفاقات رخ داده ، اکبر بهاروند ( مدیرخبرگزاری جمهوری اسلامی در استان کرمان) که به عنوان نماینده استاندار در هیئت مدیره خانه مطبوعات عضویت دارد و مشاور رسانه ای وی نیز می باشد، به اتفاق سید نصرالله گنجعلیخانی (مدیر مسئول نشریه کرمان جوان و مدیرباشگاه صنعت مس) مسئولیت صحبت و مذاکره با سیدابراهیم یزدی و آذر همتی را به منظور انصراف از استعفاها را عهددار می شوند.

بهاروند در اواخر سال 90 چند هفته در مأموریتی اداری به دبی سفر کرده بود و در جریان جلسات و تصمیمات هیئت مدیره نبوده است.

اما گویا مذاکرات بهاروند و گنجعلیخانی هم ثمربخش نبوده است .


* لزوم برگزاری مجمع عمومی


صبح 16 فروردین ماه تعدادی از اصحاب رسانه استان از طیفهای مختلف سیاسی به منظور دیدار نوروزی با یزدی، مدیر سابق خانه مطبوعات استان کرمان به دفتر نشریه ثارالله (وابسته به سپاه) که وی سردبیر آن است، می روند.
او در این دیدار ضمن تشریح برخی پشت پرده ها از دلایل برکناری خود خواستار برگزاری مجمع عمومی خانه مطبوعات به منظور شفاف سازی در خصوص وقایع رخ داده و برخی جریانات و ابهامات می شود.

 

* افشا گری هجرت نیوز


سایت هجرت نیوز نیز 18 فروردین ماه با استناد به ماده 31 اساسنامه خانه مطبوعات افشا کرد که برکناری یزدی از سوی هیئت مدیره اقدامی غیرقانونی بوده است، زیرا طبق ماده مذکور در اساسنامه انتخاب رئیس خانه مطبوعات 3 ساله است، نه یک ساله.

این اطلاع رسانی موج جدید دیگری از گلایه مندیهای اعضای خانه مطبوعات را از اقدام تعجب برانگیز اعضای هیئت مدیره ایجاد کرد.
اکبر سلطانی، مدیرجدید خانه نیز 20 فروردین ماه در مصاحبه با برخی خبرگزاریهای خاص که تقریباً نماینده هیچ یک از مطبوعات محلی استان در آن جلسه حضور نداشتند به تشریح برنامه های آتی خود و پاسخ به برخی سئوالات پرداخت.


* سلطانی استعفا داد 


باتداوم موضوع، شامگاه 27 فروردین ماه سایتهای خبری استان به نقل از هجرت نیوز، خبر از استعفای اکبر سلطانی، مدیرجدید خانه مطبوعات استان دادند که باعث ایجاد شوک جدید در بین اصحاب رسانه شد.


* نشست کم رنگ اصحاب رسانه


از ابتدای آخرین هفته فروردین ماه نیز خانه مطبوعات استان با ارسال مکرر پیامک به تلفن همراه اعضای خود از برگزاری نشست صاحبان امتیاز، مدیران مسئول و سردبیران نشریات محلی استان در شامگاه 28 فروردین ماه در باغ شاهزاده ماهان می داد.

اگر چه مدیران مسئول و سردبیران 157 نشریه استان یعنی جمعاً 314 نفر به این جلسه دعوت شده بودند اما گویا بدون احتساب  اعضای هیئت مدیره، فقط نمایندگان 9 رسانه در این جلسه حضور پیدا کردند که کارشناسان از آن به عنوان “نه بزرگ اصحاب رسانه استان” به اقدام تأمل برانگیز هیئت مدیره خانه مطبوعات در برکناری سیدابراهیم یزدی یاد می کنند.

هیچ یک از روزنامه  نگاران پیشکسوت استان در این جلسه حضور نیافته بودند و اعضای شرکت کننده عمدتاً مدیران نشریات تازه مجوز گرفته به شمار می رفتند.


* تصمیم جدید هیئت مدیره


اخبار واصله حاکی از آن است که اعضای هیئت میره قبل از برگزاری نشست با مدیران مسئول و سردبیران (عصر 28 فروردین) در همان باغ شاهزاده جلسه ای را برگزار و پس از مطرح شدن استعفای حجت الاسلام اکبر سلطانی، سید نصرالله گنجعلیخانی را به عنوان سرپرست جدید خانه مطبوعات استان انتخاب می نمایند و با این حساب مدیریت یک ماهه سلطانی در خانه مطبوعات پایان می یابد.
اکبر سلطانی نیز در دیدار با عده بسیار معدود اصحاب رسانه حاضر شده در نشست باغ شاهزاده که مدیر کل ارشاد استان نیز در آن حضور داشته است ، علت استعفای خود را مسائل شخصی و  مشغله زیاد کاری عنوان می نماید.


* معرفی سرپرست جدید


معرفی گنجعلیخانی به عنوان سرپرست جدید خانه مطبوعات استان نیز فارغ از اینکه وی یک چهره ارزشی است و نیز اینکه این امر  مبنای قانونی داشته یا نه، موجب واکنشهایی در بین اصحاب رسانه استان گردیده و آنها معتقدند که وی که هم اکنون مدیرعاملی باشگاه ورزشی صنعت مس را بر عهده دارد،  خود در آن مجموعه با بحرانهای شدید تیم و شکستهای متعدد آن و نارضایتی دوستداران فوتبال استان مواجه است چگونه می تواند وفت و انرژی کافی را برای تداوم فعالیت اثربخش و مفید الفایده خانه مطبوعات آنهم با وجود اختلافات و وضع موجود بگذارد.

گنجعلیخانی همچنین با گلایه مندیهای اکثر اعضای کانون روزنامه گاران اصولگرای استان (که خود نیز عضو آن است) به خاطر مشارکت در عزل  و برکناری سیدابراهیم یزدی مواجه است و آنان انتقادات زیادی را به وی وارد می دانند.


* اندر حکایت مشارکت میراث فرهنگی


همچنین مشارکت فعال و گسترده روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان در امر برگزاری جلسه 28 فروردین ماه باغ شاهزاده ماهان و گویا مشارکت در پرداخت برخی هزینه ها و نیز دعوت ها ، سئوالاتی را در ذهن ها متبادر می نماید که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 


چگونه سازمانی که هنوز بخش عمده ای از مطالبات مطبوعات بابت چاپ آگهی های سفارش داده شده را پرداخت نکرده است و همواره اعلام می کند که ما بودجه نداریم،‌حاضر به پرداخت برخی هزینه های این نشست که ارتباطی هم با حوزه کاری آنها نداشته می کند؟!


چگونه سازمانی که در اقدامی سئوال برانگیز و غیرمتداول، نه در پایان سال 90 حاضر به "برگزاری کنفرانس خبری به منظور اعلام برنامه های نوروزی و ستاد تسهیلات سفر" و نیز در پایان تعطیلات نوروزی به منظور "بیان گزارش فعالیتهای صورت گرفته" نشد(!؟) ، اقدام به دعوت پیامکی از اصحاب رسانه و گویا حمایت از برگزاری نشست خانه مطبوعات می نماید؟!

مطمئناً نظارت بیشتر سازمانهای مسئول در این راستا می تواند در این خصوص راهگشا باشد.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.