پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

اخذ مالیات غیرقانونی از مطبوعات !

با وجود اینکه فعالیت‌های مطبوعاتی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار است، سازمان امور مالیاتی کشور از برخی مطبوعات مالیات دریافت می‌کند.


به گزارش همشهری آنلاین -  زهرا رفیعی: این مالیات‌ها به نام مالیات بر ارزش افزوده از محل انتشار آگهی‌های روزنامه‌ها دریافت می‌شود. این در حالی است که براساس قانون مطبوعات، نشریات می‌توانند بخشی از نشریه خود را با رعایت ضوابطی خاص به این مسئله اختصاص بدهند. به عبارت دیگر طبق ماده 19 قانون مطبوعات، نشریات در چاپ آگهی‌های تجارتی که مشتمل بر تعریف و تمجید کالا یا خدماتی که از طرف یکی از مراکز تحقیقاتی کشور که بر حسب قوانین رسمیت داشته باشند، با رعایت ماده 12‌آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی تبلیغاتی و بندهای مربوطه مجاز هستند.

مجاز بودن نشریات به این معناست که آگهی بخشی از فعالیت مطبوعاتی است و بر این اساس به موجب قانون معاف از مالیات است. چندی پیش بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها، ‌مراکز مطبوعاتی و مراکز فرهنگی خبر داد و به ایسنا گفت: در سال 1380 بند ل ماده 139 به تصویب رسید که براساس آن، همه مراکز مطبوعاتی، فرهنگی و هنری و مؤسسات انتشاراتی و کتابفروشی‌ها که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند، از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

براساس ماده واحده قانون معافیت مؤسسات انتشاراتی و کتابفروشان از پرداخت مالیات، ناشران و فروشندگان کتاب و مطبوعات اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و همچنین نویسندگان، مترجمین، ‌ویراستاران، ‌گرافیست‌ها و سایر پدیدآورندگان آثار فرهنگی مکتوب از پرداخت مالیات بر درآمد موضوع فعالیت‌های مطبوعاتی و انتشاراتی معاف هستند. ملاک تشخیص مصادیق موارد مذکور در ماده واحده درصورتی که مشخص نباشد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

همچنین براساس بند ل ماده 139 قوانین مرتبط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص معافیت‌های مالیاتی، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

در دستورالعمل اجرایی این ماده و بند در تعریف فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری آمده است که فعالیت‌های انتشاراتی، مجموعه فعالیت‌هایی است که در فرایند آفرینش فکری، تولید فنی، حروفچینی، چاپ و پخش و فروش کتاب انجام می‌شود تا به‌صورت مکتوب و یا الکترونیک عرضه شود و به دست مصرف‌کننده برسد.

فعالیت‌های مطبوعاتی نیز مجموعه فعالیت‌هایی است که در تولید و نشر خبر، گزارش، آگهی و اطلاع‌رسانی، انتشار و عرضه مطبوعات و نشریات شامل روزنامه و مجله یا دیگر انواع آن به‌صورت چاپی، الکترونیک و یا از طریق رسانه‌های دیگر در دسترس و بهره‌برداری عموم قرار می‌گیرد.

از آنجایی که به صراحت تولید و نشر آگهی نیز جزو فعالیت‌های مطبوعاتی درنظر گرفته شده است انتظار می‌رود که روزنامه‌ها و مطبوعات به‌صورت کلی از پرداخت هر گونه مالیات معاف شوند.دریافت مالیات از نشریات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت ارشاد طی اطلاعیه‌ای که سال گذشته منتشر شد اعلام کرد که معاونت مطبوعاتی برای دریافت گزارش‌های نقض معافیت مالیاتی آمادگی دارد.

در این اطلاعیه آمده است که با استناد به مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات مستقیم فعالیت‌های مطبوعاتی دارای مجوز مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود. بر این اساس روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی آمادگی دارد گزارش‌های مدیران مسئول محترم مطبوعات درصورت مشاهده رویکرد سلیقه‌ای یا عدم‌اجرای آیین‌نامه مذکور را جمع‌آوری و برای پیگیری به مراجع ذیربط ارسال کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی با عنایت به مقررات مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره (3) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم که به تصویب هیات وزیران رسیده است، فعالیت‌های مطبوعاتی، انتشاراتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود. معافیت‌های مالیاتی فوق‌الذکر منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی مؤدیان به ادارات سازمان امور مالیاتی است.

علاوه بر موارد ذکر شده براساس بند 5 ماده 12 قانون معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. از آنجایی که روزنامه‌ها حیاتشان از طریق درج آگهی‌ها امکان‌پذیر است و همچنین از آنجایی که در قانون به صراحت به قانونی بودن انتشار آگهی در نشریات اشاره شده، اخذ مالیات که اخیرا رواج یافته غیرقانونی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.